måndag 30 december 2013

Kapitelböcker.

Har ganska länge försökt introducera kapitelböcker om kvällarna men utan större framgång. Vi började med Djungelboken för ett tag sedan samt några längre berättelser ur sagosamlingar men har aldrig fått någon kontinuitet. Sickan har varit för liten helt enkelt.

Men så började vi med Tro på tomten första december och varje kväll lyssnade båda barnen noggrannt. Ja, så noggrannt som en två och ett halvtåring kan lyssna. Efter ett kapitel fick Sickan helt sonika gå och lägga sig medan Asta läste lite egna böcker.

För två dagar sedan började jag leta bland mina gamla böcker och hittade Ronja Rövardotter och Asta kastade sig över den. Kapitlen är något längre än i Tro på tomten och bilderna färre så jag var lite tveksam till den först. Skulle Sickan orka lyssna, osv. Men det gjorde hon. Vi har tagit oss genom halva boken redan! Fortsätter vi i den här takten har vi nog slukat hela bokhyllan innan vi hinner säga 2014.

Att läsa kapitelböcker är mig veterligt, som Mattis skulle ha sagt, mer inspirerande än att läsa om Eddie och julen vareviga kväll. Hur bra den boken än må vara.

Sannolikt kommer jag att få fortsätta läsa till frukost i morgon så lika bra att gå och lägga sig.

Inga kommentarer: