onsdag 25 december 2013

Jul.

Jag tycker mycket om julen, i synnerhet sedan jag fick barn. Tycker om att skapa våra egna traditioner och göra livet förutsägbart för barnen. Jag är inte speciellt storslagen av mig utan har i år nöjt mig med att ha en aktivitetskalender som vi bara har gjort ett fåtal av aktiviteterna (tänker att barnen nog var lite för små för detta eller att jag bara måste skriva aktiviteter som är oberoende av tid och väder, typ "TA EN DUSCH") och haft en adventsbok som man läser ett kapitel om dagen i.

Julafton leasade jag ut till min mamma. Jag efterfrågade en ekologisk julafton och fick till svar (inte av mamma) att det var gott med köttbullar... Efter det svaret sket jag totalt i hur jag själkv skulle vilja fira själva julafton och fogade glatt in mig i ledet. Detta pga har haft ett mycket trött 2013 och ville bara ha lugnet. Behövde det. Tänkte att jag gör så mycket eko resten av året så just denna dag behöver jag inte skapa konflikt med min familj.

Väl på julafton plockades russin fram till barnen och jag kunde så klart inte vara tyst utan påpekade att det inte är så himla bra med icke-ekologiska russin varpå min mamma ger mig svar på tal, plockar fram russinpaketet och visar att hon enbart har handlat ekologiska varor. Så var det med det. Tji fick jag. Det var en fin julklapp tyckte jag, de vegetariska alternativen lyste med sin frånvaro men det var mycket eko-tänk från min mammas sida, kanske pga mitt tjat, kanske inte. Kändes ändå fint att bli hörsammad.

I år har vi för övrigt nästan enbart köpt begagnat och ekologiska saker till barnen samt varit sparsamma med överflödet och köpt saker som behövs. Barnen har också fått rensa bland sina gamla saker och gett bort till Västervikshjälpen (Second hand-butik som bl a hjälper behövande familjer i Västervik). Detta är också något jag kommer att föra vidare som tradition. Eko- samt hjälpa-andra-tänket.

Jag vet att detaljhandeln drog in massor (6,6 miljoner? miljarder?) i december månad. Vet inte hur mycket mer det är procentuellt från dem andra månaderna men säkert en del. Vi spelade julklappsspel och jag köpte vätskeersättning från UNICEF, det var den minst uppskattade presenten vid spelet. Jag kommer dock göra likadant nästa år igen. (Spoiler).

Men det här är en del av traditionerna jag vill föra över till barnen. Jag kommer att vara ännu mer nogräknad med presenterna nästa år och jag kommer att ta med mig egen mat så att jag vet att det varken är kött eller dålig mat.Jag tycker inte barnen ska behöva leva helt utan Monster High-dockor om det nu är det som är deras stora intresse men jag vill ta fokus bort från vad som ligger under granen och ställa gemenskapen i första rummet och därefter hur man beter sig mot andra människor och försöka skapa någon slags empatisk förmåga hos mina barn som sträcker sig över gränserna, till människor de sannolikt aldrig kommer att träffa.

Slut på pinsamt ordbajseri kring mina tankar om en PK-jul.

Inga kommentarer: