måndag 9 september 2013

Idag har jag varit hemma och vårdat barn. Halvsjuka barn. För friska för att vara hemma och lugna men för sjuka för att orka förskoletempot. Uppenbarligen är jag själv för sjuk för att orka förskolebarnstempot hemma. Jag är fullkomligt slutkörd efter denna VAB-dag. Ont i hela kroppen och ber om att jag inte åker på något skit själv. Orkar inte.

Vet ni förresten att om man är arbetslös får man ha barnen på förskolan 15 timmar i veckan. Om jag nu arbetar två dagar och tiden överskrider den tiden får jag inte ha barnen mer på förskolan den veckan. Det betyder att jag då måste söka jobb med barnen dem andra dagarna.

Nu söker man väl inte jobb så pass aktivt att det faktiskt tar 15 timmar i veckan, men, dem första arbetslösa dagarna är det ändå en hel del formalia som ska utföras. Pappersarbete. Mail. Telefonsamtal. Och faktiskt, om jag inte hade barnen hemma skulle jag kunna åka runt ett par dagar och lämna CV på arbetsplatser. Ringa till arbetsplatser utan att någon hotar med att börja skrika om jag inte lägger på omedelbart. Och detta mina damer och herrar skulle ju framförallt bara vara i början av den arbetslösa perioden för sedan VILL man ju ha sina barn hemma. Lite svårt att begripa alla dessa regler ändå. Tänker också att de flesta inom förskolan kan tänka sig att kringgå regler om det måste.

När jag flyttade till Västervik var jag arbetslös och skulle ha A på förskolan för att kunna ta ett jobb. För att kunna skriva in mig på arbetsförmedlingen var jag tvungen att ha barnomsorg men för att ha barnomsorg var jag tvungen att ha en sysselsättning. Moment 22. Det var dock aldrig något problem för förskolechefen. Men ändå, det är den regeln som finns.  

Inga kommentarer: