lördag 8 februari 2014

Om att kvinnor jobbar gratis.

Underbara Clara bloggar om att människor klagar på reklam i hennes blogg och att det väl inte finns något annat yrke där personalen förväntas arbeta gratis.
   Som lärare minns jag hur jag blivit ombedd att jobba på lov, utanför min ramtid, tagit lektionspass inom min ramtid vilket har medfört mindre planeringstid vilket i sin tur inneburit att jag inte haft tid att arbeta klart utan måste ta hem jobbet. Förskolepersonal förväntas vara till lags och inte ha några tider att passa när skamlösa föräldrar ideligen kommer för sent.Arbetsbördan läggs på samtidigt som lön och arbetstid bibehålls. Så sent som idag så jag en statusuppdatering på Facebook om en kvinna i vården som fått tagit över en sjukskriven personals arbete under en vecka. Det är två personers arbete på en person. Utan att ha fakta antar jag att det i stort är under samma arbetstid. Dygnet får ju inte fler timmar bara för att mitt arbete tar mer tid.
   Arbetsbördan på pedagoger och sjukvårdspersonal ökas och därmed stressen. Jag har på mitt nya lärarjobb för första gången utrymme för att ta en kopp kaffe på förmiddagen, innan lunch. Det har under mina fem år som lärare tidigare varit stört omöjligt (med undantag som bekräftar regeln). Men detta är ett socialt accepterat sätt att arbeta... eller, slita ut sig... gratis? För arbetsbördan ökar medan lön och arbetstid består.
   Jag vill arbeta som lärare men jag vill inte slita mig sönder och samman. Vill poängtera att jag är nöjd med min arbetsplats och att detta inte är kritik gentemot skolan jag arbetar på utan mot synen på arbete över lag.
   Cirka hälften av Sveriges befolkning, det vill säga kvinnor som grupp, är underbetalda männen och förväntas inte förvänta sig någon förändring. Jag håller delvis med Clara om att det är trist att folk gnäller över reklamen. Visst. Men jag vill också slit och släng-tänket är så normaliserat att det inte reflekteras över att det i stort sett är gratisarbete. Jag är obefintligt förvånad över att de flesta av dessa yrken också är kvinnoyrken. Så väl vård som skola som bloggvärlden.




Inga kommentarer: